VERKTYG NR 17 LUGN OCH TRYGG
LUGN OCH TRYGG
När jag frågar vad en terapeut tycker att de har för positiva egenskaper som terapeut, svarar en del just lugn och trygg.
Och visst är det en jättebra egenskap att erbjuda våra gäster/kunder.
För tänk om man kom med andan i halsen, eller lite för hurtigt hälsar våra gäster/kunder välkomna till sin behandling dit dom kommit för att få koppla av.
Hur blir man lugn och trygg då?
Ja, det är ju fler egenskaper i en person som gör att man utstrålar en lugn och trygg känsla.
Att man vågar titta sin gäst i ögonen, och hälsar sin gäst/kund Välkommen på ett varmt och omhändertagande utstrålar ju ett slags lugn redan från början.
Och att utstråla en känsla av lugn ger också en känsla av trygghet.
Det är ju inte heller för intet som tex många restauranger har serveringspersonal som presenterar sig med sitt namn och säger - det är jag som ska ta hand om dig.
Det är ju för av vi som gäster ska känna oss lugna och trygga och känna oss förvissade om att det faktiskt finns någon som finns där för att ta hand om just oss.
Och det är ju samma sak i vår bransch, vi vill inge gästen/kunden att vi finns där just för dom, just då och just där.
Ibland får vi på hotell av den typ jag jobbar på, dvs där vi ber gäster återkoppla om sina upplevelser i form av frågeformulär, negativa kommentarer.
Oftast, att terapeuten kännts ointresserad eller inte givit det lilla extra.
Nu är ju det lilla extra så individuellt, som vi pratat om förut, men jag tror att det också hänger ihop med helhetsupplevelsen.
Att vi redan från början i mötet med gästen inleder vår "relation" på ett lugnt och tryggt sätt tror i allafall jag hjälper till att göra den helhetsupplevelsen till en positiv upplevelse.
Under de 3 åren jag jobbat på fantastiska Storhogna i Vemdalenså har jag ju hunnit träffa en del terapeuter.
Vad vi pratat mycket om är just själva hämtandet av gästen/kunden, alltså det ögnblick när vi går ut i vår sk relax avdelning där våra gäster/kunder sitter och väntar på att få komma till sin behandling.
Varför vi pratat om just det är för att många av terapeuterna tycker att det är lite jobbigt, svårt, att hitta ett sätt som känns naturligt.
Ja en del tycker tom att det är lite läskigt.
För ibland, på tex högsäsong, kan det faktiskt sitta ganska många och vänta.
Och visar vi inte redan där och då på en lugn och trygg framstrålning inför gästen/kunden, så får man liksom börja jobba lite i uppförsbacke redan från början.
En kundutvecklare från Dermarome, berättade en gång så målande att när hon går på Spa och inväntar en behandling så kan hon nästan redan där känna, nej hoppas jag inte får den terapeuten, eller åhh, henne eller honom skull jag vilja komma till.
Hon sitter där och lite arbetsskadad förstås, och känner av hur känslan är när terapeuterna hämtar sina gäster.
Så på just vår anläggning i Storhogna så brukar jag säga till de terapeuter som tycker att det är lite läskigt, tänk dig relaxavdelningen som ditt eget vardagsrum, det här är ditt ”hem”, här känner du dig lugn och trygg.
Du hittar, du vet vart du ska gå och du vet vad du ska göra.
Tänk dig stället in i gästens situation.
För vi nordbor är ju lite generellt lite rädda att göra fel, så de sitter kanske där med lite oro och tankar, sitter jag rätt, hittar min terapeut mig här, har jag rätt kläder på mig, borde jag anmält mig någonstans?, jaf underingarna kan vara många.
Och kommer det dessutom en terapeut på det som utstrålar osäkerhet, ja den behandlingen börjar ju inte på det allra bästa sätt.
Nu överdrev jag ju en aning hoppas jag Ni förstår, det är ju inte s.å att gästerna/kunderna sitter och oroar sig hela tiden, en del sitter ju tom och sover när man ska hämta dom, men ändå.
Det ÄR viktigt att det redan från början blir rätt, att gästen/kunden från allra första början känner sig trygg med dig som terpapeut.
För en del tycker att det ÄR riktigt obehagligt att klä av sig inför oss terapeuter, ja inte alla, en del tycker ju tom att det är lite löjligt att man står där och håller upp en handduk.
Men det är ju inget vi kan ta för givet, att man bara slänger av sig kläderna hur som helst.
Jag, personligen brukar till de mer frispråkiga gästerna berätta att jag är utbildad i handdukssteknik, eller att det för mig är som att som att sätta på mig bilbältet när jag ska köra bil.
För gästen /kunden kan faktsikt känna sig lite otrygg, tycka att dom besvärar och inte ska väl vi behöva stå där och hålla i en handduk för deras skull.
Men det är ju just det vi ska, vara där för deras skull och det ska vi självfallet visa.
Nu jobbar ju inte alla på sådana anläggningar att man har just det här ”problemet” att de sitter jätte många och väntar på det sättet, men även om det bara är en som väntar så måste ju också den enda inledas i trygghet.
Jag hoppas att Ni alla får en fantastisk dag!
Kramis
Kicki