VERKTYG NR 18 AVSLUT

 

Vad menas med avslut egentligen?

Helt enkelt ett svar från kunden, antingen ja eller nej.

Vilket innebär att du har informerat kunden om något som dom måste svara på.

En av dom allra svåraste verktygen att använda tycker många. 

När jag förklarade vad som menas med avslut, enligt ovan så sa en av mina kollegor sen 3 år tillbaka

 - Nu förstår jag vad som menas med avslut! 

Vilket tyder på att vi som pratar om försäljning måste vara mer tydliga med vad vi egentligen menar när vi säger vissa saker, som tex träna på avlsut.

Precis som vi lite slarvigt säger, -det lilla extra!

 Nåväl!

Tänk trappmodellen…..

Själva behandlingen och behovsanalysen är ju det du har gjort i behandlingsrummet om vi nu pratar hud & spaterapeuter.

För Er som ska sälja annat, tex träning eller träningskort så gör Ni ju självfallet också en behovsanalys med gästen/kunden.

Nu kommer vi till vad som händer sen. 

Sammanfatta, har du frågat kunden vad den söker eller tycker är viktigt blir det lättare.

Visa att det finns just det som kunden önskar i denna produkt.

Hänvisa, till någon tredje person, dig själv som exempel eller fakta.

Avslutande replik som leder till svaret ja eller nej, för om det svaret inte kommer är du heller inte färdig med ditt avslut.

Tystna sen, ett ögonblick för att låta kunden ta sitt beslut. 

AVSLUTSREPLIKER KAN VARA

-          Är det någon av produkterna du känner för att prova på?

-          Är du intresserad av någon av de produkter jag rekommenderat dig?

-          Är det någon av produkterna jag rekommenderat dig som du vill köpa redan idag?

-          Vilken av produkterna intresserad dig mest?

-          Vad säger du om att börja med en rengöring och en dagcreme? 

Om du ser att kunden är lite osäker på vad den ska göra kan du vänligt tala om vad du tycker.

-          Men börja med rengöring och dagcreme, så kan du i lugn och ro hemma känna dig för med produkterna, och passar dom dig och dina önskemål kan du ju kompletera med de andra sen.       

Eller om du känner att kunden är lite osäker och har möjlighet rent praktiskt på din arbetsplats att ge kunden en stund till kan du säga.

-          Vill du fundera lite, byt om och är det så att du känner för att köpa någon av produkterna så lämnar du bara fram hemvårdsprogrammet i receptionen så plockar dom fram produkten till dig.

-          Jag kan ställa produkterna i receptionen så länge, då kan du fundera lite till medans du byter om.

Det här funkar bra tycker jag när man känner att kunden egentligen vill ha allt, men inte har råd kanske att köpa allt, och i och med det är på väg att inte köpa något alls.

Och vissa kunder behöver lite hjälp att ta beslut, en liten puff därbak, men inte alla, så var människokännare. 

För babbla inte på allför mycket hä hellerr, det kan också göra kunden förvirrad.

I slutändad är det ändå alltid kunden som tar beslutet. 

Tänker du kundens färg kan du utifrån originaltrappan också göra stegen kortare kortare eller längre.

Att tänka gästens färg kan underlätta, inte uppehålla en röd chefstyp tex med för mycket lull lull, här gäller det att inte ödsla gästens tid.

En röd person vill ju gärna att försäljningsdelen inte skall dra ut på tiden så där kan det ju vara på sin plats att säga. 

- Den här tycker jag blir bäst till dig.

-Den här tycker jag att du ska ta. 

Att sälja till en gul person lite mer duttande, doftande, lite mer omhändertagande helt enkelt.

- Visst doftar den helt underbart!

- Det här är tex Decleors nyaste peeling, visst är den härlig?

Den gröna behöver invaggas i trygghet och du måste verkligen tala om varför dom ska välja just den produkten du rekommenderar.

- Den här nattcremen är den som är bäst till dig tycker jag, den kommer att lugna din känsliga hud fint.

Och slutligen den blå som du hänvisar till fakta och bevis.

- Här kan man referera till någon undersökning eller iallafall vara väldigt tydlig med fakta kring just den produkten som kunden/gästen är intresserad av.

Hoppas att detta inlägg kan vara till hjälp för någon eller några som har funderingar kring just det som handlar om avslut, nu vet Ni iallafall vad det är och hur det kan gå till, nu är det bara att träna.

Lycka Till

Kramis 

Kicki



 

0 kommentarer publicerat i Allmänt, Verktygslåda;
Taggar: hudterapeut, serviceglädje, spa relax spahotell service coachning, spa service serviceglädje spapersonal