VERKTYG NR 19

SJÄVINSIKT!

Ibland händer det ju att gästen/kunden inte blir nöjd.

Ja jag vet, det låter lite skrämmande, men så är det faktiskt.

Man kan förvisso inte göra hela världen ”lycklig”, men nog vill vi att alla våra gäster ska lämna oss, nöjda med såväl behandling som med oss som personer.

Det sista kan ju vara lite svårare, för det ska ju gudarna veta att man inte kan bli älskad av alla, men ändå, man vill ju ändå i vår bransch att de i alla fall ska vara nöjda med sitt besök.

 

Jag jobbar på anläggningar där vi till och med blir betygsatta, ja våra gäster lämnar tom kommentarer.

Och lämnar dom då en negativ kommentar till någon, ja det kan tom vara så att namnet nämns, så känns ju det självklart inte så roligt. 

Men som man sa på den gamla goda tiden, det som inte dödar det härdar.

Så det är bara kavla upp ärmarna och ta nya tag, dvs tom kanske ta sig en titt på hur man själv egentligen är/framstår , lite tillbaka till själva verktygslådan, den vi  lägger alla vertyg som jag skriver om i.

Vi fick, ja det är bara att erkänna, några RÖDA siffror i vårt betygssystem förra veckan, röda siffror betyder att någon eller några gäster gett oss som högst 2 poäng av 5, för såväl behandling som personal över huvudtaget på vår enhet.

Det känns ju naturligtvis jätte jätte tråkigt, men vi måste ju också försöka ta reda på var vi brustit.

Och egentligen ingenting man skriver om och basunerar ut såhär.

Men eftersom min blogg handlar om att inspirera oss att bli ännu bättre terapeuter så måste jag ju ibland dela med mig av det negativa, för det är ju också DET som bidrar till att vi lär oss någonting och gör att vi ser över våra kort så att säga.

 

(lite försvar, är att gästen i fråga inte var så nöjd med något över huvudtaget på sin semester, men jag skriver naturligtvis inte mer än så för det är verkligen emot vår policy)

Men det kändes i alla fall som lite plåster på såren att inte BARA vår avdelning misskrediterats. 

Nåväl, vi är ju ett team, så jag samlade  mitt bästa team till ett TEAM möte för att vi skulle prata om, just hur vi framstår och vad vi utstrålar.

Jag bad tjejerna att först ta upp något dom själva tycker att dom är bra på, för att sen rannsaka sig själva och se till vad de faktiskt kan förbättra eller tänka på.

Väldigt modigt, att inför oss andra berätta om sina brister och vad man tycker att man själv är mindre bra på, stor eloge till mina tjejer som öppnade sig så inför oss andra, jag menar såååå länge har vi faktiskt inte känt varandra.

Men såå utvecklande och lärorikt.

Att ge och få feedback ÄR väldigt utvecklande, men också lite läskigt, kul, spännande men väldigt väldigt nyttigt.

I de allra flesta fall är det också så att man i teamet faktiskt kommer varandra närmre, man får mer förståelse för att en kollega beter sig som hon/han gör om man släpper lite på sin prestige.

Och självklar är det så att vi ALLA har något vi kan förbättra, men något som också är intressant i det hela, som jag talade lite om redan i inlägget om själva VERKTYGSLÅDAN, dvs vi själva, är att det vi själva tror att vi utstrålar kanske inte stämmer med hur andra människor uppfattar oss.

Därför är det till stor hjälp att ta sina kollegor till hjälp.

Detta måste ju självfallet ske på ett schysst och konkret sätt, man får inte gå till personligt angrepp.

Man måste tänka på att inte såra sin kollega, utan istället lyfta, hjälpa, pusha, ja Ni förstår.  

Men  det var också så att man egentligen hade lite koll på vad man skulle kunna tänka på, dvs det jag som Lead också gav feedback på stämde med det som mina tjejer tog upp.

Självklart kommer jag inte heller ta upp vad vi pratade om, det är inte det som är poängen, utan poängen i det hela är att när man jobbar i TEAM, kan utnyttja sina arbetskollegor att bidra med synpunkter så att man själv kan både utvecklas och förbättra sig.

 

Så Nu står vi stärkta inför en ny arbetsvecka, ja våra nya gäster anländer till Grekland på torsdagar, så vår arbetsvecka börjar faktiskt på fredagar.

Och vi är laddade till tänderna för att ge våra nya gäster/kunder den allra allra bästa upplevelsen hos oss. 

”The best work you´ll ever do is working on you”

Robin Sharma

Lycka till och ha en härlig dag!

Kramis

Kicki 

Följ mig gärna på instagram också, Spatoolbox !



 

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer publicerat i Allmänt, Verktygslåda;
Taggar: hudterapeut, serviceglädje, spa relax spahotell service coachning, spa service serviceglädje spapersonal