VERKTYG NR 20 UPPFÖLJNING OCH ÅTERKOPPLING
Vi som jobbar på Spa eller liknande anläggningar har ju inte riktigt samma möjlighet/tid till uppföljning och återkoppling som Ni som jobbar på salong med stamgäster/ återkommande kunder har.
Hos oss stannar ju gästen/kunden bara en viss tid.
Så Ni har säkert mycket bättre koll på ideer och tips hur man kan jobba där, som Ni gärna får dela med Er av här på bloggen.
Men jag vill bara göra oss uppmärksamma på att det är ett viktigt verktyg att ha i vår VERKTYGSLÅDA.
Att visa att vi bryr oss om våra gäster/kunder och deras önskade resultat är ett av de viktigaste verktygen vi har.
Vi som jobbar på anläggningar som jag gör för ta till vara på när chansen ges så att säga.
Stöter du på en gäst du haft på behandling någon dag tidigare, i tex frukostmatsalen eller lunchkön, ta dig tid att fråga om dom känner sig bra i huden eller om produkten dom köpte är till belåtenhet.
Självfallet får man känna av om det är läge att "störa", men dom allra allra flesta blir bara glada att man känner igen dom.

Jobbar man på säsongsanläggningar så händer det ju tom att du stöter på gästerna även utanför anläggningen så att säga, kanske på din lediga dag eller på någon restaurang.
Du kan vara säker på att dom känner igen dig, så det blir självklart ett plus i kanten för dig om du gör desamma med dem.
Självklart måste du också här känna av om det är på sin plats att lägga dig i mitt i middagen, men en vänlig nick eller ett leende är ju en självklarhet.

Det är ju inte heller alldeles säkert att den som varit på behandling berättat att den har shoppat, så att börja prata produkter hej vilt kanske inte heller alltid är på sin plats heller, använd din finkänslighet och måna om gästens bästa.
Man att visa att man känner igen dom är ALLTID på sin plats.
Hos oss kan det ju dock hända att en gäst återkommer nästa säsong, och känner man igen dom då, ja då ligger man oftast på plus.
Det bästa är ju om hotellet eller anläggningen har som policy att skicka mail till gästerna efter hemkost, så gästen känner att hela deras vistelse hos oss är viktigt och att vi bryr oss om vad dom tycker, för det gör vi ju, annars har vi kanske inte något jobb att gå till.
På våra anläggningar, Storhogna och Vingresor där jag arbetar jobbar vi med Hemvårdsprogram, det funkar kanon tycker jag.
Om gästen inte vill köpa något direkt efter behandlingen, kan den gå "hem" i lugn och ro och fundera, dofta, prova den lilla testern dom fått, och det är så många gånger de kommer tillbaka och handlar innan de åker hem.
Självklart är det bäst att i säljsynpunkt få till en affär direkt, men vi får iallafall en andra chans, och många gäster är bekväma med det sättet.
Senast i går mötte jag en gäst som varit hos mig på behandling dagen innan, som jag återkopplade till, ja egentligen hann hon nästan först, men hon var väldigt nöjd och köpte den rengöringen jag rekomenderat till henne, vilken hon också kommer att bli supernöjd med är jag övertygad om.
Men det var en återkoppling och uppföljningssituation när den fungerar på allra bästa sätt.
För övrigt har jag en ledig dag idag, så det blir solskyddsfaktor på, gillar verkligen Decleors nya olja med SPF 30, funkar jättebra även till håret, men även hatt på ändå och bok packad i beach bagen, för en dag på beachen.
Jag har en ny intervju på gång.
Den här gången har jag intervjuat min härliga kompis och fd klasskamrat från Gildaskolan Louise Labero.
Hon driver verksamhet i Stockholm, skincarebylouiselabero.se och delar med sig av sina tankar och erfarenheter i vår bransch, missa inte det!
Annars önskar jag Er en härlig dag!
Följ mig gärna på Instagram, spatoolbox heter jag även där.
Kramis
Kicki