VERKTYG NR 12 ÄRLIGT UPPSÅT
Ärligt uppsåt!
Ett ärligt uppsåt uppstår ur intresse för varje specifik gäst.
Om du själv känner att du lurar kunden, kommer du känna att du kränger.
Att kränga är inte lika roligt som att få till en ärlig försäljning.
Och att försöka få till en försäljning ingår i vårt jobb.
Inget SPA, salong, klinik eller rentav ditt egna företag överlever utan försäljning, så det är allas ansvar att utifrån dess förmåga och arbetsuppgifter att göra sitt bästa även där.
Sistnämnda meningen passar också in under avsnittet attityd.
Under min utbildning till terapeut hade vi under Spa utbildningen en kvinna hos oss från Kerstin Florian som hade utbildning för oss i kroppsbehandlingar.
Jag fick bli försökskanin och efter behandlingen, rekommenderade hon mig produkter.
Hon diskuterade med klassen vad hon skulle rekommendera, och i och med att jag skulle utomlands och jobba så föreslog hon också solprodukter naturligtvis.
- Är det på riktigt frågade jag lite dumt.
- Jag rekommenderar alltid på riktigt, svarade hon.
Vad jag menar med det är att hon alltid hade med ett ärligt uppsåt och kände att hon inte bara utbildade mig i kroppsbehandlingar, utan också såg till mig som person.
Och det gillar alla kunder, att vi ser dem.
Ett riktigt proffs.
Vad får min gäst att ta beslutet att handla av oss.
Det finns olika tekniker, som frågetekniker, argumentationstekniker och avslutningstekniker.
Prova dig fram vad som passar dig.
Lär dig lyssna på köpsignaler.
Gör en behovsanalys.
Fråga rätt frågor.
Utforma erbjudandet utifrån den informationen du fått, och för att få information måste vi fråga.
Vi har kunskapen och verktygen att förmedla en upplevelse till gästen, lär dig ett sätt som känns bekvämt för dig.
Om man utnyttjar informationen man fått och erbjuder produkter med ett ärligt uppsåt och kunskap, kommer ett avslut på en försäljning kännas naturlig.
Var aldrig orolig att erbjuda gästen produkter, vad är det värsta som kan hända, du kan få ett nej.
Erbjudandet ska ses som en service från vår sida och en självklarhet att vi efter en behandling visar vad som finns för gästen att jobba vidare med hemma.
Vi ska heller inte fråga gästen om de vill titta på produkter, utan helt enkelt bara tala om för de att vi ska titta på produkter i parfymeriet.
Träna på avslut.
En del av oss kan kanske känna, i alla fall till en början att man manipulerar gäster till vissa köp och merförsäljning.
Men då får man komma ihåg att med om man på ett trevligt sätt med ärligt uppsåt vill ge gästen en upplevelse, så måste man ju också informera gästen om vad som finns att finns att tillgå just här hos oss.
Gästen kommer ju gå hem med känslan av att du har skapat den här upplevelsen just för de och självfallet är dom villiga att betala det lilla extra för det.

Om den produkt som du skulle sälja skulle vara slut, och det är just den produkten du vill sälja, tala då om för kunden var de kan hitta den när dom kommer hem.
Du har förvisso inte fått klirr i den egna kassan, men många anläggningar har återkommande gäster och jag kan lova dig att med det bemötandet kommer kunden att handla hos dig nästa gång.
Självklart ska och kan du också rekommendera om likvärdig produkt., förtroendet har du redan.
Service på hög nivå samt förtroendet för dig ligger på pluskontot.
Förhoppningsvis har vi kommit så långt att gästen känner , FÖRTROENDE, VÅR KUNSKAP, VÅR GLÄDJE, VÅRT ÄRLIGTAUPPSÅT OCH !!!! FÖRSÄLJNING UPPSTÅ.
Som Ni kanske märkte blev inlägget också en lite repetion av tidigare verktygsinlägg, men det är ju också så det funkar i verkligheten.
Vi använder oss ju inte av ett verktyg o taget, utan vi kombinerar dom.
Ha en fantastisk dag!
Lycka till!
Kramis Kicki