VERKTYG NR 13 KÖPSIGNALER

 

Vi måste också tänka på att lyssna till köpsignaler….. 

Som det där med min dessert, tänk om någon frågat, för då hade det ju varit ok att beställa något ”syndigt” gott, för dom frågade ju så trevligt.  Och jag satt ju bara där och väntade., väntade och väntade.

Och för att inte tala om min grekiska frisör, hon hade kunnat sälja hur många produkter som helst till mig om hon bara snappat upp mina köpsignaler. 

Med träning och intresse kan man lära sig att läsa av dessa köpsignaler.
För gästen/kunden sänder faktisk ut dessa signaler genom både ord och kropps språk.

En fråga från kunden/gästen kan vara en köpsignal.
Som att tex kunden undrar över.
-referenser till andra nöjda kunder.
-frågar om priset .
-frågar om produkten finns att hitta på andra ställen.
-frågar om detaljer.
-frågar om vi har något prov.
-egentligen alla frågor där kunden/gästen ber om hjälp eller råd bör uppfattas som en köpsignal.


Men också det gäste/kunden själv påpekar är/kan vara en köpsignal.

-Ja, man blir ju så torr på vintern (trots att hon har kommit på en klassisk massage, vet vi  att     gästen själv tycker att hon är torr, säljläge för kroppsscrub, System Corps, Aromaessancerna, Baumerna, Bliss, ja det finns ju hur många produkter som helst).

-Ja, jag har lite problem med svullna vader (också på en klassisk massage), Cirkulagelförsäljning, Ja tack!

-Åhh, vad det doftar gott och vad mjukt det är det du masserar med, Ja där sålde vi Relaxbaumet i Antistressbehandlingen.

- Fin färg du har, har du varit utomlands, solbränd kund berättar om utlandsresan….berömmet för den fina färgen och System Corps Glow blev där hennes.

Ovan refererar jag ju till produkter i de märkena som jag jobbar med, men Ni fattar nog vad jag menar.

-Åhh vad det doftar gott säger kunden ofta.

Säljläget är som en öppen tavla.

Lär dig att lyssna till vad gästen faktiskt säger.

Vi måste alltså träna på  på att lyssna till köpsignaler…..precis som vi måste träna på allt annat vi vill bli bättre i/på.

För verättar  gästen/kunden för oss att hon bara älskar Decleore, självklart rekommenderar vi Decleor.

Likaså den gästen som säger att hon är nyfiken och sugen på något nytt, fram med nyheterna.

Det viktigaste är att vi tar oss tid att ta reda på vad gästen vill, och det gör vi genom att fråga frågor och intressera oss för just den kunden vi har just då, alltid. 

Som det där med min dessert, tänk om någon frågat, för då hade det ju varit ok att beställa något ”syndigt” gott, för dom frågade ju så trevligt.

Och jag satt ju bara där och väntade.

Eller om frisören i Grekland bara hade rekommenderat ett schampoo till mig, istället för att bara stå där och säga att jag har tunt hår.

Min plånbok var vidöppen, men hon sumpade chansen totalt, gång på gång.

 

Nu fattar ju jag också att jag aldrig kommer få tjockt, fylligt hår bara sådär, men jag vill iallafall känna att den som behandlar ska ta hand pm mig hela vägen ut.

Jag läser tex alltid dessert listan i menyn först när jag går på restaurang, för där  kan jag se/märka om restaurangen har omtanken hela vägen ut så att säga.
Står det vaniljglass med chokladsås, så tycker inte jag att omtanken finns ändå till slutet.

Men står där nåt annat spännande, vet jag att man brytt sig, hela vägen .

Och det är ju det vårat jobb handlar om.
Att vi ska bry oss hela vägen ut.
Dvs, också rekommendera vad som är bäst till den gäst/kund vi har framför oss just då, alltid!
Jag önskar Er Lycka Till!
Ha en fantastisk dag!
Själv har jag måndag, dvs ledig dag.
Och idag blir det tvätt, återhämtning med god bok på stranden!
Kramis
Kicki