VERKTYG NR 15

 

ATTITYD

Vårt jobb är att se till att gästen har det bra och om möjligt kan få det ännu bättre.

Vi  ska antingen lösa ett problem eller förstärka något som redan är bra.

Detta betyder att vi måste intressera oss för varje gäst som kliver innanför dörren till vår anläggning, vilken avdelning det än är.

Min man Roger jobbar som skidlärare men han är också en väldigt duktig säljare.

Alltså, på ett naturligt, trevligt, med ärligt uppsåt sätt.

Jag vet inte hur många gäster jag har haft på Spabehandling som med stolthet i rösten kommer till mig på behandling och frågar om jag är gift med Roger, för honom har faktiskt DE spenderat förmiddagen med .

Eller barn som kommer och berättar att de FAKTISKT känner Roger.

Vad han gör är ju att han genom intresse för gästen, berättar lagom om sig själv, ställer frågor till gästen, väcker intresse för andra avdelningar och bäddar för att det mötet, med andra avdelningar redan innan dom kommer är positivt.

 

Hans attityd till gästen, arbetet, arbetsplatsen använder han på helt rätt sätt. 

I samband med själva behandlingen ska vår attityd till våra arbetsuppgifter förutom att genomföra själva behandlingen självklart även innefatta att vi informerar om produkter eller annat  som kan göra att just de kan få det ännu bättre.

 

Det är fullt naturligt att VARJE  gång rekommendera produkter till våra gäster!

Det ingår i vårt jobb att efter VARJE behandling berätta för vår gäst vad som skulle passa just de bäst.

Vi måste lära oss att lyssna på vad gästen har att säga, redan där kan vi snappa upp vad det är som är viktigt för gästen, även om vi inte tycker samma sak som gästen så är det viktigt att vi lyssnar på gästen, för det kan ge oss många ”gratis införsäljningar”. 

Vi måste lyssna på varje enskild gäst, varje gång,  vara intresserade, gång på gång, hur de rengör sin hud etc.

 

Lär dig lyssna på köpsignaler.

Säger gästen att dom tycker att Decléor luktar gott, sälj Decléor.

Var aktiv i dina frågor.

Vi får aldrig ”tro” att den här gästen kommer inte att köpa någt, för där man minst anar det kan det dölja sig en öppen plånbok.

En säljare får ALLTID nej några gånger och  JA några gånger, tänk om vi bara rekommenderar produkter varannan gång och det visar sig vara NEJ gångerna, då skulle vi ju aldrig sälja nåt.

Det ingår i vårt jobb att göra allt vi kan för att se till att alla våra gäster har det så bra som möjligt eller att få det ännu bättre.

Det är faktiskt det vi får lön för.

Det är det vi har skrivit kontrakt på att göra.

Därför är det ju ganska självklart att vi jobbar aktivt på att finslipa våra verktyg vi redan har.

Men vi måste ju också fylla på oss själva och våra verktygslådor, tanka oss själva med både energi och positiva tankar och ibland även lägga benen i kors.

Vad jag menar är att vi tillsammans med våra chefer har ett gemensamt ansvar att se till att våra verktygslådor är i ett perfekt skick.

Fräsch, glad, näringsrik, kärleksfull mat, ger, inte så svårt att gissa, fräsch, glad, positiv, pigg & glad personal.

 

Också viktigt att vi är schyssta mot varandra, accepterar att vi faktiskt är olika, men att det är ok.

Att vi alla får en chans att veckla ut våra vingar.

En arbetsplats måste innehålla alla färgkoder för att fungera.

Tänk om vi alla var lika, vilken röra det skulle bli, eller vilken tråkig blomsterbukett.

Utnyttja också varandra, ta del av varandras kunskaper, fråga, hur gör du, vad säger du, men jobba på att hitta det sätt att sälja på som passar just dig.

Känn inte att du kränger, känn att du informerar.

Med rätt attityd och inställning blir jobbet om möjligt ännu roligare.

Så låt det slå lite gnistor om dig, likt åskvädret här i går kväll.
Ha kul, utvecklas, var ditt bästa jag.

Lycka till.
Ha en härlig kväll!
Kramis
Kicki





 

 

0 kommentarer publicerat i Allmänt, Verktygslåda;
Taggar: hudterapeut, spa, spa behandlingar omtänksamhet, spa hudterapeut inspiration, spa service serviceglädje spapersonal