Intervju med Annica Forsgren
I somras hade jag en gäst som jag hade velat prata med mycket mer än vad jag kunde.
För det är ju så att man ibland på sina arbetsplatser får personer som gäster/kunder som gör något man själv är intresserad av.
Man kanske följer deras blogg, har sett dom på TV, eller rent av läst någon bok som dom skrivit.
Jag får vid sådana tillfällen bita mig lite i tungan och INTE ställa massa frågor eller prata sönder deras behandling.
För det är ju faktiskt så, att dom är ju hos mig för att slappna av, från deras vardag.
Även om deras vardag är något som intresserar mig, så känner jag att det är helt enkelt inte ok att intervjua domdär och då.
Men det betyder ju inte att jag inte kan ta kontakt med dom senare, och fråga om jag får ställa mina frågor i efterhand.
Viket jag gjorde med Annica Forsgren.
Annica driver Skincity och bloggen Hudspecialisten och är för många numera ett mycket känt ansikte.
Och en del av Er känner säkert till hennes bakgrund och värderingar, men för Er andra så kommer här en liten intervju med henne.
Annica var i somras på semester med sin familj här på Kreta.
Och passade då på att tillsammans med sin syster (sombara varit på ansiktsbehandling 1 !!! gång tidigare), gå på varsin ansiktbehandling.
Jag är aldrig nervös när jag ska behandla kollegor etc, däremot hoppas jag att jag kan ge dom en så skön behandling att det blir en så positiv upplevelse att dom kan släppa tankar om jobb, och släppa tankar om att dom ska kolla vad man gör.
Jag tror och hoppas att jag lyckades med det på Annica.
Vad har du gått för utbildning, och varför blev det just den utbildningen?
När jag läste till hudterapeut blev det på en skola som då hette Privatskolan.
Det var lite av en slump att det blev just den, men efter ett möte med skolan fick jag ett gott intryck, så därför blev det den.
Var och med vad har du jobbat sen du blev färdig hudterapeut?
Jag har haft egen salong, samt arbetat på agenturer, som Elleance, Scandinavian Beauty Line och Beautycross.
Hur föddes iden till Skincity?
Jag saknade alla produkter som jag älskar och brinner för online. När jag startade Skincity 2011 fanns nästan inga av de 40 professionella märken vi säljer tillgängliga på nätet.
Med två barn och heltidsjobb hann jag inte iväg på dagarna till en salong för att köpa det jag ville ha för att hålla min hud i topp kondition. Dessutom ville jag ha toppservice, kvalitet och kunskap av de företag jag handlade av. Det var helt en helt omöjlig ekvation online för 4 år sen. Jag hade och har även idag en stark drivkraft att sprida kunskapen om hur man vårdar sin hud på rätt sätt till den stora massan. När jag startade Skincityville jag erbjuda alla en möjlighet att köpa det bästa marknaden har att erbjuda med 100%tillgänglighet och support och det är fortfarande min vision.
Vad tror du generellt om internethandels framtid?
Att det bara kommer mer och mer och i nya kreativa former. Tror också att fler och fler kommer satsa på nischade koncept.
Vad är dina mål?
Bra fråga…..
Har så himla många, så det är svårt att bara säga ett konkret. Men generellt att alltid ta saker till nya nivåer.
Alltifrån den hudvård vi erbjuder till vår kundservice.
Men också till hur siten fungerar och att hitta fler, nya smarta funktioner.
Det jag brinner mycket för är att utveckla konceptet Skincity närmre kunden.
Vad är dina starka sidor som terapeut?
Att känna in människan och se behoven direkt. Jag ser nästan direkt när jag ser en hud vilket behov huden har och vad jag vill sätta in för behandlingar.
Sen tror jag att jag är en rätt mjuk person i min roll som terapeut och att mina kunder känner sig bekväma med mig. Jag är ärlig fast på ett smidigt sätt viket jag tror gör att jag får mina kunders förtroende.
Vad är dina svaga sidor som terapeut?
Möjligvis att jag är lite långsam. Jag kan fastna i moment och inte riktigt släppa det.
Jag bara KAN INTE göra något halvdant.
Hur beskriver du en bra terapeut?
Det är nog att man är lyhörd för vad kunden efterfrågar. Som terapeut ser man ibland en sak, medans kunden själv ser något annat. Här måste man vara ärlig, mjuk och smidig på samma gång. VI vill ju att kunden ska få optimala resultat med den behandling vi ser att kundens hud behöver, men samtidigt måste man verkligen lyssna in vad som kunden tycker är viktigt.
Det ör också viktigt att vi inte gör saker slentrianmässigt, som trötta massager utan energi eller hårdhänta ansiktstvättar.
Det är det värsta jag vet.
Man måste behandla varje kund med silkesvantar och ge varje kund en unik upplevelse.
Hur vill du själv bli behandlad om du besöker ett SPA?
Som jag beskriver ovan. Man betalar mycket pengar och jag vill inte bli lämnad i en mask eller under ånga. Jag vill ha maximalt hela min behandlingstid, och mer än gärna ganska tyst.
Vad brinner du för?
Mycket saker…….:)
Jag är nog rätt energisk som person så det är många saker jag älskar att göra., men rent jobb mässigt är det att hjälpa människor till att få en bättre hud och därmed ett bättre självförtroende och må bättre. Jag är själv jätte intresserad av träning och hälsa så jag sprider gärna hälso tänk kring med också.
Jag brinner för att vara kreativ.
Det är mitt driv.
Får jag inte vara kreativ då slutar jag att fungera.
Just nu får jag utlopp för allt detta i mitt företag Skincity och på min blogg hudspecialisten.
Vad är det lilla extra för dig?
Det är det där oväntade. Det där som man får eller någon gör som egentligen inte ingår i dealen.
Kan vara så enkel sak att man säger något personligt till någon…beröm fast med en personlig touch.
Ofta tänker man saker, tex, gud vad fint hon har målat sina fransar idag. Men i stället för att säga det, så frågar man vilken mascara hon använder.
Jag uppskattar och gillar personer som säger det dom tänker, och det är något jag själv försöker att tänka på att göra. Man kan tycka att det är obetydligt men det kan göra någon så glad.
Och jag lever själv efter tesen The law of attraction, så jag tror det kommer tillbaka till mig om jag gör så mot andra.
Hur gör man bäst för att ge sin kund-gäst en wowupplevelse?
Det blir en kombination av ovan nämda saker. Många små saker som görs med hjärta och tanke skapar en wowupplevelse. Det är faktiskt lättare än vad man tror att ge kunden det. Jag är en detaljfreak så för mig är helheten bara självklar att den ska vara bra. Sen måste man addera många personliga väl utvalda detaljer för att ge känslan av wow.
Vad är bra repektive dålig service för dig?
Bra service är svaren ovan.
Dålig service ör framförallt nonchalans, vilket tyvärr är väldigt vanligt.
Hur får man sitt Team med sig på bästa sätt?
Genom att vara inspirerande. Inspiration är enligt mig största källan till motivation.
Tack snälla Annica för att du ville sprida din inspiration till mig och andra.
Vi önskar dig all Lycka med företag och ditt skapande.
Och vi, vi kanske se på Kreta igen nästa sommar, eller någon annanstans.
Kramis