SERVICE DEL 5
Visst kan det vara läckert och spännande med ett nytt, supermodernt och lyxigt Spa.
Men i slutändan om gästen/kunden ska göra sin bedömning om själva behandlingen och upplevelsen av den, då har vi en stor del i det.
Och det är därför jag skriver den här inspirationsbloggen, just för att vi/ni ska inspireras att göra Ert bästa, vara Ert bästa jag, vara stolta över Ert jobb och sist men inte minst, ha kul.
Det jag skriver har ingen vetenskaplig grund, ja i såfall skriver jag det.
Nej, det är helt enkelt mina personliga erfarenheter av livet,
föreläsningar, möten och kanske något bra jag läser någonstans
Så ta till dig det just DU behöver, läs det just DU är intresserad av.
Jag, som också förutom att tycka om att inspirera, gillar också mycket att skriva.
Så om jag med min blogg och mina ord kan inspirera någon därute, så är jag oerhört tacksam för det.

Så, fånga dagen!
Nu till sista delen om service, ja iallafall just nu, Bra service kan man ju skriva om i det oändliga.
LYHÖRDHET
Är vi tillräckligt lyhörda för gästerna/kundernas olikheter och önskningar?
Ibland kanske man får läsa av gästen lite mellan raderna.
Att vara lyhörd är en stor tillgång i service processen.
Det ger en känsla hos gästen/kunden att vi verkligen SER just dom.
Och ALLA vill bli sedda på något sätt.
När jag drev restaurang så sa jag alltid till min personal.
Om Ni går in i matsalen, se ALLA bord, inte bara ditt eget.
Det är alltid någon som vill något.
Och även om inte DU har tid, kan du nicka och göra gästen/kunden uppmärksammad på att du sett att dom vill nåt och förmedla det till den som har ansvaret för det bordet.
Den här principen kan man ta till sin reception tycker jag, dvs är det kö, ta dig tid att se upp från datorn om så bara för en sekund, nicka eller le och gör den sista i kön uppmärksammad om att ddu sett dom.
FOKUS PÅ GÄSTERNA/KUNDERNA
Visst är det så att tankarna och livet vandrar iväg med oss ibland under en behandling.
Såväl som tråkiga händelser som helgens festligheter kan uppta vår tid och våra tankar.
Men det ÄR så viktigt att vi försöker lägga det åt sidan och fokuserar på det vi gör och vår gäst/kund.
För dom känner om vi är någonannanstans.

Kunskapen om att du vet vad du säljer och servicen att de produkter du rekommenderar finns hemma.

DET LILLA EXTRA
Det här är lite spännande tycker jag.
För den hör frasen hör vi ofta, såväl som från våra chefer men också ibland våra terapeuter.
Men vad innebär det egentligen?
Ja, här måste man förutom att det lilla extra kan vara själva omvårdnaden om gästen, som att hämta en kopp the eller dylikt faktiskt höra med just Er arbetsplats.
Kanske har Ni någon speciell ritual Ni utför som ska vara det där lilla extra.
För det kan ju också vara lite riskabelt att ta helt egna beslut i behandlingstimmar tex.
För vad händer om väninnorna ligger i rummen brevid varandra och får samma behandling, men Ni terapeuter utför olika saker. För självklart pratar dom efteråt om upplevelsen.
Har du en egen salong och jobbar själv så är det ju bara att köra på, men vi som jobbar på större anläggningar måste prata igenom vad just det där lilla extra ska vara hos oss, förutom dig personligen då.
Som instruktör kan ju det lilla extra verkligen vara vad du som person utstrålar.

OMTÄNKSAMHET
Det är ju just det som allt handlar om.
Att vi omtänksamt tar hand om våra gäster/kunder.
Att vi inte glömmer att ta fram vår empatiska sida.
Att det inte vara är en ny gäst/kund som kommer, utan en människa.
Kan vara så enkelt som att fråga hur dagen har varit, hur dom mår, att fråga om dom fryser, eller vill ha en extra kudde.
Att inte glömma att i våra ögon sett små detaljer, kan vara den just avgörande detaljen för gästens känsla och upplevelse om vår upmtänksamhet och engagemang.
Sånt här är ju super att prata om på jobbet tycker jag.
Vi är ju olika och tycker olika i vad som kan vara omtänksamhet, så att prata om det kan ju ge just dig en ny insikt.
GLADA OCH POSITIVA MEDARBETARE
Finns väl inget dom är så trist som att komma till jobbet och mötas av en surpuppa till kollega.
Varför jag lagt det under bra service är för att energin i teamet smittar av sig .
Gästerna känner av teamets energi.
Så bra service är glada och positiva medarbetare.

Ha en bra dag!
Kramis
Kicki
